hm

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Mohol si dať víno, ale...

alebo moje čiastočné vysvetlenie včerajšieho incidentu s perom

Áno, prekvapuje ma agresivita žiakov. Prekvapuje ma aj ich neadekvátne správanie. Pokúšam sa vysvetliť si ho v rámci svojich možností, v rozhovoroch s kolegami i s ľuďmi, ktorí so školstvom nemajú až tak do činenia...

A dnes sme boli na kultúrnom podujatí. Síce s inou triedou, s akou sa včera odohralo hádzanie pera, ale veková kategória je podobná. Počas prestávky sa okrem nealka podávalo aj alko, respektíve bolo položené voľne na stoloch, pretože šlo o akciu nielen pre žiakov a učiteľov, ale najmä pre širšiu verejnosť. Mojich milých študentov som teda upozornila, aby sa k pohárom s vínom ani nepribližovali a ani neskúšali nejako si z nich odpiť. A oni neskúšali, nepribližovali sa, len sa tak decentne usmievali...

Rozmýšľala som, ako by som však mohla zabrániť tomu, ak by si niektorý z nich jeden pohár zobral a vypil ho na ex. Nijako. Mohla by som ho okríknuť, trhať mu ho z ruky, ale jediné, čo by som dosiahla by bolo sústredenie všetkej pozornosti na nás dvoch a na moju "neschopnosť". Uvažovala som natoľko intenzívne, až som to po tej prestávke, jednému z nich - čo sedel pri mne - povedala. Usmial sa a skonštatoval, že fakt nič. Lenže - ako povedal - načo by to robil, veď by sa strápnil, vyzeral by ako idiot a to predsa nechce. A potom tie opletačky v škole, prípadné napomienky, pokarhania a pohovor s rodičmi, to mu za to skutočne nestojí.

Vysvetlil mi to. Sú študenti, ktorí akosi prirodzene vedia, že je to "fó pá" (to pre zmenu povedala jedna študentka). Vlastne, mýlim sa, nie prirodzene, vedia to od rodičov, vedia to z prostredia, v ktorom žijú. Nespravili by to, lebo by tým ponížili seba i ľudí (najmä rodičov), na ktorých im záleží.

Sú však aj takí, ktorí hádžu perá o zem, vykrikujú v električkách, nadávajú na chodníkoch, v múzeách robia opak toho, čo smú a pod. Nechcem súdiť ich rodinu, ale aj kdesi tam bude chyba. Pedagóg nie je všemocný, hlavne ak si o ňom rodičia dotyčného tínedžera myslia a hovoria svoje.

Niekedy mám veľkú chuť dať niektorým rodičom vyznamenanie. Za ich skvelú výchovu. Zaslúžili by si ho. Tak aspoň takto im prejavujem moju poklonu. Spravili neskutočný kus vynikajúcej práce, dali svojim deťom nenahraditeľný základ.

A tí ostatní? Prosím, skúste aspoň dobehnúť, čo sa ešte dá... 

Inak, pekný deň želám :))) Ja ho už mám. Konečne sa mi podarilo dostať domov v takomto skorom čase. :)))    


Školstvo | stály odkaz

Komentáre

  1. mno :)
    ja stale vnimam co to ako opacne nieco z pohladu studenta hajzlika mozno. byvaleho. ono... casto za spravanie studentov nie je zodpovedny ani rodic, ani ucitel, len (primitvne povedane) spolocnost. neuveritelne ma sralo kedysi co sa deje a kde som si to mal ventilovat? na biologii, na fyzike.. tam kde bol ucitel taky, akeho som ja nechcel pretoze mi pripominal iste znaky toho co ma v spolocnosti srdilo a co som chcel zmenit ale nevedel som ako...tak som bol usmrkany flakac a drzan jeden drzy :))

    konkretizoval som na seba, ale upozornujem ze som nebol hovado a skor som sa casto branil ako utocil...ale to je nadlho. hadam pochopitelne, mne teraz zrozumitelne pisat nejde :)

    peknyy den :)
    publikované: 19.11.2008 14:44:08 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  2. áno, áno, toto tiež chápem
    a vlastne tak trochu si to viem aj predstaviť, aj keď drzáň drzý som nebola, mňa dosť brzdilo to, že otca každý v našom meste poznal a nedalo mi to, robiť mu takú hanbu... ale na niektorých akciách som párkrát protestne vstala a odišla alebo som polohlasne rušila, len preto, aby som dala čosi najavo... len mi časom akosi došlo, že toto nie je účinný spôsob protestu proti spoločnosti, aj keď v tom uvedomení si zohrali dosť dôležitú úlohu asi aj tie postupne prežité roky :)))
    publikované: 19.11.2008 14:52:19 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  3. lubica
    "len mi časom akosi došlo, že toto nie je účinný spôsob protestu proti spoločnosti" spravne! ale je spravne, ked tento prostest je neucinny, zaradit sa do davu a zahodit svoj talent, ktory v mnohich skolskych hajzlikoch je? treba najst tu alternativu..ale tu uz bijeme na hradby osnov, kolegov, kolektivu ziakov....kua :)

    myslim ze sa ale chapeme, hm? :) inak odkaz mas :)
    publikované: 19.11.2008 14:55:19 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  4. :) myslím, že chápeme...
    ...a práve tie alternatívy hľadám a nevravím, že ich počwt bude niekedy konečný, len ma to dnešné "objavenie" potešilo, potešil ma inteligentný/normálny prístup študentov a aj to, že sa s nimi dalo skutočne rozumne dohodnúť... no vlastne, potešilo ma to :)))
    a na odkaz odpíšem :) ahoj :)
    publikované: 19.11.2008 14:58:02 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  5. no vidis :)
    najdu sa aj taki aj taki aj taki ;) :)
    oki, zatial zdraviiiim :)
    publikované: 19.11.2008 14:59:56 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  6. neda mi to:)
    musim si napisat svoj nazor. ja som sa tento rok definitivne rozhodla skoncit so skolstvom a zubami nechtami sa budem branit aby ma nevcuclo ani zlou nahodou spat:) preto Lubicu obdivujem ze je ucitelka a ze si kladie velmi hlboke vychovne otazky. a to co tu hovorite je vlastne puritanizmus verzus rebelstvo a dlhaaa teeema. ako idealista by som povedala ze skolstvo by malo byt z jednej strany pripravene na rebelov a dat im moznost rozvijat sa, lebo rebel nie je vzdy rebel v pravom slova zmysle. a este jeden idealizmus z mojej strany... skolstvo je tu na to aby rodicom pomahalo vychovat a vzdelat.. a to by si mali rodiacia uvedomovat a neponechavat vsetko na ucitelov.. takto to nikdy nebude fungovat. ale kto napravi rodicov?
    publikované: 19.11.2008 16:14:01 | autor: maja (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. každý mládežník v tomto veku
    v hĺbke duše kričí: Haló, som tu, všimnite si ma! Lenže ak je doma prehliadaný, podceňovaný a ponižovaný, tak potom môže reagovať skratovo, lebo aj doma si ho všimnú až vtedy, keď niečo zlé vyvedie... Deti sú z plastelíny, formovateľné, ovplyvniteľné, len potrebujú dobrého sochára, čo by ich sformoval... keď ho niet, tak sa zdeformujú svojimi čaptavými ručičkami do kreatúry... Máš úžasnú možnosť formovať, tak nech sa ti darí... Prajem ti veľa trpezlivosti a chuti...
    publikované: 19.11.2008 16:46:28 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  8. je vela mladeznikov
    ktori nekricia a skapina ich duch potichu...ci neskor pod nanosom "rebelanstva"...ale nakoniec nalepka sedy priemer...:))
    publikované: 19.11.2008 16:58:32 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  9. je to tak
    Spolocnost v dnesnych casoch mladym ludom ponuka toho mozno az prilis..a co take detske dusicky?ani len netusia ako sa s tym vsetkym popasovat...nepatrila som nikdy k typom ziakov,ktori ludovo robia bordel,mozno aj preto,ze laska k ludom mi bola vstepovana uz detstve a v prvom rade,ak clovek sam seba ma rad,ma rad vsetko ostatne,vazi a ceni si tradicie...nuz ale k tymto zisteniam,hodnotam nedospeju vsetci rovnako rychlo..a uz vobec nie v skole.
    publikované: 19.11.2008 17:07:18 | autor: kacena (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. majka, matahari
    budem formovat plastelinu z mojej strany, ako sa bude dat :) majka, aj ja sa pytam, kto to napravi... neviem, asi kazdy tak z vlastneho miesta (ach, ja to dnes vidim nejako optimisticky :)) a obom ďakujem za prianie, potesi, povzbudi, doda sil... naozaj vdaka :))))

    kacenka, z malilinkej casti snad aj v tej skole k nim dospeju, aspon z malej, neber mi nadej, este ma to prestane bavit :P :))) ale asi viem, ako si to myslela...

    noncre, ja o tom rebelanstve skusim seriozne pouvazovat a daco normalne vyprodukovat, len neviem, ako to skonci, ale pokusim sa :)))
    publikované: 19.11.2008 17:28:35 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  11. kazdy z vlastneho miesta
    preco nie? ved ucitelstvo je povolanie a ak to niekto v sebe citi, tak nasiel svoje miesto. a ja ked uz nie do ucitelstva aspon do politiky sa dam.. kde sa moze bojovat za velke idealy... tam idu vsetci neprakticki ludia ako ja :D
    publikované: 19.11.2008 17:37:24 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  12. majka
    ved tie tvoje nazory take neprakticke nie su... a to som chcela napisat velkym, ze CHOD... ze bude tam konecne niekto z nas, ktory bude aj pocuvat druhych (aj ked, kolegyna povedala, nikdy nevies, ako sa zmenis, ked sa stanes "sefom" a ja s nou celkom suhlasim)... no takze tamten dovod o nepraktickosti nevidim :))) a vstup do politiky podporujem, lebo ja na to stale odvahu nemam :(((((
    publikované: 19.11.2008 17:43:12 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  13. uvidime
    lebo ja mam velke reci a male ciny.. zaujima ma vsak ako sa daju veci zmenit, ale sefkou byt nechcem.. :))) zatial urcite nie .. az ked budem stara a skusena.. :) este som mlada a idealisticka:)
    publikované: 19.11.2008 18:05:25 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  14. jeeej. majka
    prave mi take napadlo, ze co ak sa na zle menia len stare a ska... skusene tety a mlade a idealisticke zostavaju rovnako dobre a pekne ako predtym...
    publikované: 19.11.2008 18:08:49 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ako
    uz navzdy? aj ked zostarnu? alebo to mam chapat tak, ze kto strati idealy, strati mladost? :)
    publikované: 19.11.2008 18:14:55 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  16. spravne chapes... :)))
    a kto ich nestrati, ani starym nebude :) (nahodou, mne sa tato uvaha celkom paci :))
    publikované: 19.11.2008 18:16:37 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  17. hej
    presvedcivejsie ako akakolvek reklama na Loreal! to mi dava nadej.. hihi, lebo idealy su pre mna ako kyslik :)
    publikované: 19.11.2008 18:22:27 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  18. lubica :)
    rozmyslam aj vdaka tvojim clankom viac o tom, co som vystudovala. na ucenie sa necitim a asi som sa nikdy ani necitila. obdivujem a chvalim tu tvoju chut.
    z vlastnej skusenosti ale viem, ze ja mam rada rypaviciakov na hodinach. nie vulgarnych a agresivnych, ale tych co chcu vyjadrit svoj nazor. ja sama som to robievala. nikdy som nechapala, preco to tym ucitelom tak vadi, posuvat probelmy a preberane ucivo do inej roviny. potom som zistila, ake je to tazke ukocirovat, ked som si to vyskusala. a vtedy ma to napadlo, ake je potrebne vytvorit tvorive prostredie v skole.
    a k tomu problemu rodina - ziak - skola a vplyv na jeho spravanie. poznam vela ludi z dobrych rodinnych odmienok, ktori sa niekam zosunuli. je tazke povedat, co najviac ziaka ovplyvnuje. asi je to individualne, zalezi od povahy.
    prajem vela rozumnych ziakov a peknych dni:)
    publikované: 19.11.2008 18:27:18 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  19. :))))
    vidis, k akemu peknemu zaveru si inspirovala? :))) a ze neprakticke nazory :P
    ale slub, ze ked budes pani poslankyna alebo ministerka neprestanes chodit na blog... :)
    publikované: 19.11.2008 18:28:17 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  20. baby :)
    suhlas, nestratis idealy, ostanes navzdy kuskom mlady :P
    publikované: 19.11.2008 18:28:53 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  21. pumandulka
    ďakujem. a maš pravdu v tom, že rypavičiari sú takí i onakí... niektorí bývajú aj prínosom hodín... a inak, pekné slovo - rypaviciari, asi si ho osvojím :) ak nebude prekazat...
    publikované: 19.11.2008 18:31:17 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  22. lubica
    osvoj, veru :)
    publikované: 19.11.2008 18:41:59 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014